אנשים עם מוגבלות חווים לא מעט פעמים, הפרה בוטה של זכויותיהם הבסיסיות!
הפלייה במרחב הציבורי, פגיעה בזכויות, תפיסות וסטיגמות מעוותות.
כל אלה לא מאפשרים לאדם עם מגבלה לצמוח ולהתפתח כפי שהיה רוצה עבור עצמו.
מראש- קובעים עבורם מה הם יכולים, ומה לא! מתוך תפיסה ישנה שכל האנשים עם מוגבלות הם אותו דבר.
יש להם אותם קשיים, אותם צרכים ואותם יכולות.
כמי שעובדים עם אנשים עם וללא מוגבלות אנחנו יודעים לומר בוודאות, לכל אדם משאבים פנימיים משלו – חוזקות ייחודיות, כישורים ועוצמות.
אם רק נשים זרקור על החוזקות והעוצמות, נאפשר לאדם עם מגבלה מרחב צמיחה, הוא יתקדם ויתפתח ביחס לעצמו בכל פעם קצת.
הכוונה עצמית – היא צירוף של מיומנויות המאפשר לאדם לשלוט בחייו ולכוונם.
אדם עם הכוונה עצמית יודע מה הוא רוצה, הוא יודע איך לבחור, והוא פועל להשגת רצונו.
הכוונה עצמית היא יכולת חשובה לכל אדם ואדם, בטח לאדם עם מגבלה.
אדם עם מגבלה לאורך הדרך רגיל שמחליטים בשבילו, עושים עבורו – ואין לו הזדמנויות להתאמן על כל המרכיבים החשובים על מנת שיוכל להשפיע ולנווט את חייו.
בתהליכים של אימון ולימוד מיומנויות הכוונה עצמית, מתרחש תהליך העצמה משמעותי, אשר משפר את איכות חייו של האדם עם המגבלה, ומאפשר לו לממש את זכויותיו.
לימוד מיומנויות של הכוונה עצמית כולל הכרות עם העוצמות והחולשות, הכרות עם המגבלה, הקשיים הנובעים ממנה, ומה יכול לסייע כדי להצליח.
אימון בסנגור עצמי הכולל זיהוי הקשיים האישיים ודרכי התמודדות כולל דרישות רלוונטיות להנגשה (של מידע, מרחב פיזי ועוד).
קורס הכוונה עצמית (קבוצת מיקוד) פותח בעקבות צורך ייחודי של המחלקה לשירותים חברתיים באשדוד בהובלת עמית וולפמן רכזת קהילה נגישה, ויעל סופר עו"סית קהילתית במחלקה לשירותים חברתיים באשדוד.
הקורס נבנה עבור קבוצה של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואנשים עם אוטיזם.
מטרת הקורס להכין אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואנשים עם אוטיזם להשתתף בפורומים עירוניים בהן מתקבלות החלטות בתחומים שונים בחייהם.
העיקרון שמנחה את מובילי הקבוצות הייחודיות האלה, ואת כל התנועות בעולם העוסקות ברעיון השוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "שום דבר עלינו, בלעדינו".
הקורס נותן מענה ב 2 רמות עיקריות:
ברמה האישית:
מתבצע תהליך של העצמה אישית של היחיד בקבוצה.
המשתתפים עוסקים בנושאים אתם מתמודדים בחיי היום יום שלהם, חיי הפנאי, תעסוקה, זוגיות ועוד.
המשתתפים מעלים שאלות ודילמות, ומציגים את הקשיים אתם הם מתמודדים.
המשתתפים מציגים רצונות וחלומות, אל מול קשיים וחששות.
ברמה הקבוצתית:
נעשים תהליכים לגיבוש הקבוצה בה המשתתפים ירגישו שייכים ויגלו עניין.
המשתתפים מגלים כי יש להם שותפים לקשיים ולאתגרים אתם הם מתמודדים.
המשתתפים נותנים עצות וטיפים מניסיונם ומחוויותיהם לשאר חברי הקבוצה.
הקורס מתבצע בשני שלבים:
שלב 1:
סדרת מפגשים בהם המשתתפים עוסקים במגוון רחב של נושאים הנוגעים לתחומים שונים בחיי המשתתפים.
נושאים כמו: הכרות עם עצמם ועם המגבלה שלהם, קשיים הנובעים מהמגבלה, חוזקות אישיות. תעסוקה, פנאי, זוגיות ואהבה, דיור עצמאי – כאשר העיסוק הוא חוויתי, מהנה ובעיקר מאפשר שיח מפרה ובגובה העיניים.
שלב 2:
מתמקדים בהכנה להשתתפות בפורומים השונים.
למשל: יכולת הצגה עצמית, כיצד אני מייצג את הקושי שלי ומהי ההנגשה הנדרשת לי ועוד.
הקורס נבנה בשיתוף הרכז המוביל את התכנית ובהתאמה לצורכי הקבוצה.
*** הסילבוס נבנה בהתאם לצורכי המשתתפים והארגון.
*** כל מפגש כ 2 שעות
*** הנושאים נלמדים בהתאם לקצב ולצרכים של הקבוצה.